måndag 13 december 2010

Sjuk liten Allan

Allan är verkligen en liten olycksfågel... tur att han är försäkrad kan jag säga.

Vi tyckte att han var rätt trött i lördagskväll men tänkte att det berodde på att mamma och pappa sovit här och allt inte varit som vanligt. Micke berättade att Allan kräkts två gånger på natten men det är ju inte heller helt ovanligt.

I går började vi dock ana att allt inte stod rätt till då han låg i soffan hela dagen, han åt inte, gick inte på toa, tvättade sig inte, drack inte och var varm om öron och nos. Vi hade ingen febertermometer så Micke fick åka och köpa en, när vi sen tempade Allan hade han över 40 graders feber, stackars liten!

Jag ringde Albano och de tyckte att vi skulle komma in då 40 graders feber är mycket för en liten katt. Sagt och gjort, vi åkte in, var där strax före 17. Då hade veterinären en del att göra och patienter som var i sämre skick än Allan så vi fick vänta ett tag.

Efter ca 45 min fick vi komma in och sen sköterska (djursjukvårdare heter det kanske) tempade Allan (39,5 grader) och vägde honom (strax under 5 kg). Sen fick han en kanyl och de tog blodprover. Veterinären undersökte honom och blev fundersam om han hade urinvägsinfektion eller liknande så han fick en låda som han ganska snart kissade en flod i.

Därefter fick han dropp i flera timmar, och fick buken röntgad (syntes inget på den, skönt!). Veterinären hade mycket att göra och vi fick vänta mellan besöken inne hos oss men Allan låg snällt och sov medans droppet gick in.

När klockan var närmare 23 så tempade de Allan igen och han hade då 40 grader igen så han fick febernedsättande och sen vätska i nacken och därefter fick vi åka hem, var hemma vid kvart i tolv. En lång och dyr kväll på djurakuten som egentligen inte sa så mycket. Veterinären misstänkte virussjukdom och vi fick order om att komma tillbaka i dag på morgonen om han var lika dålig eller sämre. De hade fullt på Albano och kunde inte lägga in honom och tyckte att vi skulle slippa åka till Bagarmossen.

När vi kom hem var Allan lite piggare, åt lite och gick på toa, antar att medicinen hade verkat då. Jag la mig direkt, klockan var ju mycket och vi skulle upp före 7.

I morse tempade vi Allan igen, då hade han 37,5 och var mycket piggare, han åt och gick på toa. Jag åkte till jobbet och hämtade min dator och hade ett kort möte och sen åkte jag hem och jobbade vidare, vill gärna hålla koll på Allan i fall han blir sämre igen. Han hade kvar kanylen i benet i fall han skulle behöva åka in igen men djursjukvårdaren sa att vi kunde ta bort den själva om han var pigg så det gjorde jag i morse, trodde det skulle vara lite läskigt men det gick bra.

Troligtvis var det "bara" någon förkylning/virussläng men han var riktigt dålig i går, inte roligt att se sin lilla katt så medtagen, tur att det inte verkar vara något allvarligt i alla fall!

1 kommentar:

  1. Jag är så glad att Allan hamnade hos er som direkt ser och åker till veterinären när han inte mår bra. Hoppas att han fått sin del av sjukdomar nu och får vara frisk i många år framöver.

    SvaraRadera